Vandaag is het 2 jarig jubileum van mijn spiraaltje en dit leek me een goed moment om mijn ervaring te delen.

Ik nam al vroeg de pil onder het motto: Dan hoef ik er niet om te vragen als ik seksueel actief ben. Het leek me enorm gênant om op het moment suprême aan mijn moeder te vragen om samen de pil te gaan halen. Verder had ik ook enorme last van ongesteldheid buikpijn en ik hoopte dat dat op deze manier ook zou verminderen. 4 jaar lang heb ik toen braaf de pil geslikt, maar al snel bleek dat ik véél te chaotisch was voor zoiets als de pil. Regelmatig vergat ik hem in te nemen waardoor ik weer 3 maanden “onveilig” was. Ik heb alles geprobeerd: op mijn nachtkastje, naast mijn tandenborstel, een alarm op mijn telefoon, maar niets hielp. Ik bleef de pil regelmatig vergeten en eigenlijk was het dus nutteloos dat ik hem slikte.

Toen ben ik me gaan verdiepen in andere manieren van anticonceptie en zo kwam ik bij een spiraaltje terecht. Je kunt een spiraaltje laten inbrengen bij de huisarts dit is een kleine ingreep die in een kwartiertje gefixt is. Je hebt er echter wel 5 jaar plezier van. 5 jaar lang kun je relatief zorgeloos door het leven, per 1000 vrouwen worden er 10 zwanger met een spiraaltje. Verder wordt je veel minder vaak ongesteld en soms helemaal niet meer een erg fijne bijeenkomst voor mij, omdat ik altijd erg last heb van krampen.

Maar goed, je wilt een spiraaltje hoe gaat dat in zijn werk?

Allereerst krijg je een gesprek bij je huisarts waarin hij je verteld wat een spiraaltje inhoudt en hoe het in zijn werking gaat. Vervolgens moet je zeker weten dat je niet zwanger bent en daarom wordt een spiraaltje meestal vlak na of tijdens de menstruatie ingebracht. De ingreep is super snel ze maken eerst een echo van je buik om te zien hoe je baarmoeder erbij ligt. Vervolgens brengen ze een eendenbek in gevolgd door een klem. Hiermee houden ze je baarmoeder vast (dit vond ik vooral pijnlijk). Daarna brengen ze het spiraaltje in, een klein stukje metaal met twee sprietjes. Daarna gaat de eendenbek er weer uit en ben je klaar! Ik had op de dag zelf last van misselijkheid, maar dit ging na een paar uur alweer over.

Ik vond de pijn erg meevallen aangezien ik er 5 jaar plezier van heb. Het lijkt een beetje op het epileren van je wenkbrauwen, het is een noodzakelijk kwaad.

Dus in het kort

Spiraaltje            pil.                                                     pil
1 ingreep per 5 jaar                                               Iedere dag een pil innemen
Verminderd ongesteld                                         Zelf bepalen wanneer je menstruatie plaatsvindt
Kans op pijn                                                           Pijnloos

Voor mij is het spiraaltje dus zeker een winnaar!!!

X Eline

