Op een AA meeting zouden jullie nu in koor zeggen: Hallo Eline en daarna zou ik mijn verhaal vertellen.

Someone who’s always nice, helpful and a basic moral support for just about anyone. Suppresses his (or her) own needs in order to please or satisfy (the needs of) others. The people’s pleaser won’t bother you with his or her own needs and problems, as this person is too keen on helping out others. (Volgens de Urban dictionairy).

Toen ik deze definitie las, kon ik in mijn hoofd bij alles vinkjes zetten. Altijd aardig: check, behulpzaam: check, morele steun voor iedereen: check en ga zo maar door. Wederom een bevestiging dat ik een duidelijke people pleaser ben.
Nog meer dingen waaraan je het kunt herkennen:
– moeite met feedback geven, omdat je bang bent om mensen te kwetsen
– Snel ja zeggen, terwijl je nee wilt zeggen
– Je past je snel aan, aan verschillende type mensen
– Mensen vinden je aardig en fijn om mee samen te werken
Gaan er bij jouw ook al belletjes rinkelen?
Het leven van een people pleaser gaat helaas niet over rozen. Je bent namelijk continue bezig met de ander en cijfert jezelf gemakkelijk weg. Je kunt pas écht genieten als je weet (en het 3 keer bevestigd hebt) dat de rest geniet.
Daarnaast ben je continue aan het strijden voor de “vriendin van het jaar” award doordat je iedereen een luisterend oor biedt. Niet alleen de mensen die dicht bij je staan, maar ook die vrouw in de bus met dat zielige verhaal. Je hebt een voortdurende drang om te helpen en mensen te ondersteunen en soms (lees heel vaak) vergeet je daarin jezelf. Resultaat: je trekt het allemaal niet meer en boem de bom barst. Wie is er dan om jouw te helpen om de stukjes bij elkaar te zoeken?
Vanaf vandaag ben ik er klaar mee!!!! Ik gaf in een eerder artikel al aan wat mijn goede voornemens waren voor 2015, maar ik zou deze er graag aan toe voegen.
In 2015 wil ik stoppen met het continue pleasen van anderen. 
Dit voornemen komt voor mij best wel uit de lucht vallen. Ik zag namelijk op Facebook dit plaatje voorbij komen en het was een ware inspiratiebron. Ik ben altijd al een sucker geweest voor die plaatjes met inspirerende teksten, maar deze sloot zo goed aan op mijn situatie, dat ik besloot om er iets mee te doen. 1507074_777027299011936_6798443083769635010_nHelaas,heb ik nog niet helemaal door dat ik niet iedereen kan pleasen, maar ik wil gedurende het jaar regelmatig terugdenken aan dit plaatje en denken: o ja zo moet ik het doen! Dus het plaatje is uitgeprint en in mijn agenda geplakt. 2015 is net begonnen dus ik heb nog een heel jaar om eraan te werken.
Doe jij mee?
Liefs Eline
